2013年5月10日星期五

Dulu dan Sekarang


ketika itu kami tak ada slogan, tapi mempunyai pintu hati yang terbuka. Tiada banyak bezanya antara kami. Bapa Zali seorang pangopek kelapa, begitu juga bapa saya. Dalam perjalanan bas ke sekolah, aku mendengar lagu DJ Dave, Dahlan Zainuddin, Sharifah Aini.........dan aku menyanyi lagu Melayu. Aku menyayangi cikgu bukan kira bangsanya tapi jiwanya. Aku pergi ke rumah Zali, makan di rumahnya. Pernah juga bermalam di rumah kawan yang bukan sebangsa. Tu persahabatan yang tulus dan tulen, sama-sama bertekad untuk belajar dengan bersungguh-sungguh bagi mengejar masa depan yang lebih cerah.

Kini aku seorang pendidik. Mengajar anak murid tanpa mengira etniknya. Bergembira bila murid menunjukkan kemajuan, bersedih bila murid gagal dalam pelajaran. Marah bila murid malas dan nakal, bersyukur bila mereka beradab mulia. Semua ini tidak memandang atau mengira warna kulit, agama dan bangsa mereka. Mereka juga begitu, makan bersama-sama, main dan belajar pun bersama-sama. Tiada siapa yang rasa dia lebih tinggi atau rendah.

Siapakah yang membezakan kita bila dewasa nanti? Siapakah pula yang menyalahkan kita atas nama rasis dan tidak tahu berterima kasih? Lebih 50 tahun kita merdeka, tapi sayangnya banyak lagi yang fikiran masih terbantut. Sempit pandangan, sempitlah perjalanan dan masa depan.

Bersatupadu itu satu perkataan yang suci murni, namun jauh dari sentuhan dan genggaman tangan.Alangkah sedihnya bila rakyat menyalahkan antara satu pihak dengan pihak yang lain. kenapa bukan memperbetulkan yang silap atau kurang....................

没有评论: